Redam partial textul referitor la afacerea Berceanu-IAI LAHAV:
Anul 1992. Uzina de avioane Craiova incepe lucrul la proiectul IAR 109, avionul de lupta care ar fi adus Romaniei relansarea spectaculoasa a industriei de aparare, contracte consistente şi ferme pentru uzina şi, nu in ultimul rind, suprematia cercetarii militare romaneşti pe intreg mapamondul, deoarece avionul respectiv avea drept caracteristica o geometrie perfecta şi fusese cotat pe locul II in lume la clasa sa.
Avind in vedere şi caracteristicile celor patru prototipuri care se faceau pe structura acestui avion, dar şi faptul ca facea parte din categoria tehnica de lupta, iar proiectul fusese lucrat de cercetatori militari, construirea şi detaliile lui erau considerate, in mod firesc, secret de stat! Ca urmare, de ceea ce se intimpla la U.A. Craiova ştiau doar citeva persoane: ministrul Apararii de atunci, un consilier al FPS, un secretar de stat din Ministerul Industriilor, un general din Minist erul de Interne, şeful SRI din acea perioada, precum şi generalul Vasile Ionel, un apropiat al lui Radu Berceanu şi – foarte important! – secretar al Consiliului Suprem de Aparare a tarii.
Anul 1993. Intre Avioane Craiova si firma israeliana IAI LAHAV se poarta tratative pentru construirea – in comun! – a avionului de lupta IAR 109 SWIFT (al doilea prototip al IAR 109, primul fiind IAR 99). Berceanu afla, in acelaşi an, de la generalul Vasile Ionel, amicul sau (care, astfel, işi incalca cu buna ştiinta atributiile şi ii dezvaluie lui Berceanu un secret de stat!) despre proiect şi, prin presiuni facute asupra celorlati detinatori ai secretului, obtine scoaterea din tara a avionului IAR 109 SWIFT de catre firma din Israel. In acest fel, modelul de avion de lupta romanesc este dus şi lasat in zona militara a Aeroportului israelian Ben Gurion timp de citeva saptamini. Dupa care, el este adus inapoi in Uzina craioveana. De mentionat faptul ca, la intoarcerea in Romania, specialiştii militari au atras atentia Ministerului Apararii, dar şi SRI, ca au descoperit urme de desigilare a avionului!
Noiembrie 1994. In urma unui asa-zis precontract, incheiat intre partea romana şi firma din Israel, membrii proiectului de avion militar (despre care am pomenit anterior) şi Tanya Halperin, reprezentanta IAI Lahav, se intilnesc la Bucureşti, in cel mai mare secret. In afara de ei mai apare – afirma un ofiter SIE sub acoperire care este este dispus, daca procurorii DNA i-o vor cere, sa depuna marturie in acest caz! – un personaj care nu avea ce sa caute la intilnirea respectiva: Radu Berceanu. Adus, spre stupefactia partii romane (dar nu şi a lui Halperin, cu care Berceanu avea relatii de afaceri de mai multa vreme), de insuşi fostul secretar al CSAT, generalul Vasile, Berceanu preia friiele şi negociaza el insuşi cu reprezentanta evreilor contractul dintre partea romana şi cea israeliana.
Evident ca negocierea s-a facut in dezavantajul Romaniei, iar din suma – şi aşa infima şi subevaluata a contractului – Berceanu cere, fara nici o jena, un „comision” de sase milioane de dolari! De fapt, banii reprezentau pretul pe care evreii i-l plateau lui Berceanu nu pentru ca obtinuse un pret avantajos pentru ei la negocieri, ci pentru „un serviciu” pe care noi il numim, conform legii, spionaj industrial. In cele ce urmeaza veti vedea ca nu acuzam nefondat!
Important: la momentul respectiv, colonel ing. Nicolae Deneanu a fost singurul care, mirosind infractiunea, a refuzat sa semneze contractul fraudulos impus de tandemul Berceanu – Halperin. Nu pentru mult timp, insa… Satul de presiunile lui Berceanu, dar si ale altora (Daneanu era şantajat sistematic cu o anume inregistrare care l-ar fi dus dupa gratii), Daneanu cedeaza şi semneaza contractul. Mai mult decit atit: partea israeliana pune o noua conditie, dar care nu era stipulata in contract: aceea ca avionul sa fie construit in… Israel, cu forta de munca romaneasca.
Aşa se face ca şi ceea ce trebuia sa fie un secret de stat al Romaniei se muta in hangarele statului evreu şi, la sfirşitul lui 1995, muncitori şi ingineri de la Avioane Craiova sint trimişi, la munca, direct in uzinele IAI Lahav. Aici… stupoare: romanii observa ca structura (care era o inventie militara romaneasca de mare rasunet in lumea tehnicii de lupta) avionului IAR 109 SWIFT se regasea, incredibil, şi pe avionul israelian Galaxi. Concluzia: in timpul şederii sale pe Aeroportul militar din Israel, avionul romanesc fusese desigilat, aşa cum initial sustinusera militarii romani atunci cind aparatul se reintorsese in Romania, iar structura sa copiata, aplicata şi, mai grav, omologata pe Galaxi.
In termenii serviciilor secrete din intreaga lume, asta se numeşte spionaj industrial si militar! Şi cine, cu un an in urma, trimisese, ilegal, prototipul romanesc, la baza militara de la Ben Gurion? Radu Berceanu! Iata, aşadar, pentru ce a primit el acel comision de şase milioane de dolari! In timp ce muncitorii romani descoperisera furtul de proportii al proiectului avionului de lupta, contractul dintre U.A. Craiova şi IAI Lahav este… stopat!
Israelienii se „sucesc” şi nu mai vor prototipul IAR 109 SWIFT, ci pe cel IAR 99, deşi contractul se incheiase doar pentru cel dintii! Trebuie insa sa mentionam ca şi cele doua prototipuri se diferentiaza doar prin cabina de pilotaj, in rest fiind absolut identice. Ceea ce explica de ce israelienii, consiliati de Berceanu (care, sa nu uitam, este specialist in avioane!), au sarit de la primul prototip la cel de-al doilea, puteau in acest fel sa acopere actul de spionaj industrial… Un alt lucru mai trebuie semnalat: IAI Lahav este uzina cu capital de stat din Israel şi are – ca şi concurenta, in aceeaşi tara – firma EL-BIT, cu capital privat. Ele sint insa doar aparent concurente, pentru ca ambele au furat, tot prin intermediul lui Berceanu, şi proiectul prototipului IAR 99 ŞOIM, pe care l-au „imbunatatit” cu aceleaşi aparataje de zbor! Şi tot cele doua uzine israeliene sint implicate pina peste cap in mai multe scandaluri legate de tehnica militara a tarii noastre.
Şi acum, sa il lasam pe Virgil Magureanu, fostul director al SRI, sa faca şi el o dezvaluire-şoc: „In raportul SRI pe care l-am prezentat in 1995, am adus dovezi despre actiuni de spionaj industrial la Avioane Craiova. Concret, este vorba despre vinzarea proiectului secret al unui avion militar, firmei din Israel, IAI LAHAV. Suspiciunile noastre au condus la Radu Berceanu.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu